vrijdag 3 juni 2016

onder de motorkap



Uit eerdere blog stukjes, zoals die van gisteren, zou je als lezer kunnen opmaken dat ik iets tegen yoga, mindfulness en meditatie heb.

Dat is niet zo.
Ik heb hoogst zelden intrinsiek iets tegen een bepaalde mogelijkheid om je tijd in te investeren. Alle mogelijkheden hebben zo hun plek in het veld van de mogelijkheden.

Ik zie ook hoe zaken als yoga, mindfulness en meditatie een heleboel mensen helpt om kalmer in het leven te staan, zeker als ze het regelmatig uitvoeren. En veel mensen voelen zich er zelfverzekerder door .
Wat valt daar nou 'op tegen' te hebben?
Niks toch....?!

Vanmorgen kwam er een beeld in me op dat wel aardig illustreert welke rol ik denk dat yoga, mindfulness en meditatie spelen. Wat ook verklaart waarom ik denk dat yoga, mindfulness of meditatie wel helpen om prettiger te leven, maar ook vaak niet 'op zich'. Ze vervullen specifieke functies binnen het geheel van ' het leven'.

Als ik 'prettig leven', nou eens vergelijk is met 'lekker autorijden'.
Dan 'doe' je dat door achter het stuur te kruipen, alle onderdelen van de besturing te bedienen en op de gewenste snelheid een parcours naar keuze af te leggen, op een snelheid die je geschikt acht, met een rijstijl naar eigen inzicht.
De boel is zo ontworpen dat je via de voorruit rechtstreeks naar buiten kijkt in de richting die je opgaat en via de spiegels nog contact hebt met wat er achter je is. Zo vorm je je een beeld van wat er om je heen gaande is.

Zelfs als je nergens tegenaan knalt, al dan niet op eigen initiatief, kan het voorkomen dat het karretje even minder lekker rijdt.
Zo'n voertuig heeft namelijk meer aandacht nodig dan alleen maar ' gebruik', ofwel.... onderhoud.
En dat is dan weer net even iets meer dan alleen maar regelmatig door de wasstraat halen, zodat het er mooi uitziet in de ogen van anderen.

Dat er regelmatig 'getankt' moet worden, zien de meeste bestuurders als een normaal onderdeel van het gebruik, waar bijna niemand van terugschrikt.

Maar ook olie verversen, bougies vervangen, lampjes vervangen, zekeringen vervangen, remmen vervangen, banden wisselen etc. zijn af en toe nodig.....
Daar is niet iedereen even vertrouwd mee om zelf te doen.
Je merkt als bestuurder dat dat nodig begint te worden, omdat het karretje niet zo soepel meer loopt, niet zo lekker meer op de weg ligt, niet zo vlot meer remt of...... dat er echt iets hapert en stuk is.

Wie dergelijke dingen aanpakt, bevindt zich doorgaans juist niet op de bestuurdersstoel en het voertuig is voor dat doel over het algemeen even ergens apart en stil gezet.

Tot een aantal onderdelen heb je inderdaad toegang via de buitenkant, maar buitengewoon veel onderdelen zijn verzameld achter een speciaal luikje dat je moet open maken om te kunnen waarnemen wat zich afspeelt in de machinerie die voor de voortbeweging zorgt.

Nou zijn yoga, meditatie en mindfulness wat mij betreft heel goed te vergelijken met 'de motorkap openen' en (vaak in een (mentale en fysieke) houding waar je wel even aan moet wennen) eens een blik 'naar binnen' te werpen.

Geen enkele onderhoudsmonteur zal dus intrinsiek iets 'tegen' het openen van de de motorkap hebben, want zonder een activiteit die de motorkap opent en de vaardigheid om rustig een blik naar binnen te werpen, zie je niet wat er daar gaande is en kun je er ook niets aan veranderen, indien nodig.

Ook al zullen er best onderhoudsmonteurs zijn die om competitieve redenen liever absoluut niet hebben dat hun klanten zelf vaardig worden in het openen van de motorkap en het interpreteren van wat daaronder gebeurt......de meesten hebben toch liever vrolijke tevreden mobiele klanten, die best zelf hun eigen ruitenwisservloeistof kunnen bijvullen en olie kunnen peilen en dat bijvullen. Zij willen best graag uitleggen hoe iemand dat zelf, thuis kan doen. Zij delen hun kennis en expertise vrijelijk en openlijk met iedereen die dat zou willen kunnen.

Maar het moge hopelijk iedereen duidelijk zijn dat alleen maar de auto stilzetten, een andere positie aannemen, de motorkap openen en een blik op de inhoud werpen, niet de oplossing vormt als er iets 'op' is, aangevuld moet worden of vervangen.

Het moge hopelijk ook iedereen duidelijk zijn, dat het heel leuk en prettig kan zijn om met vertrouwen die motorkap te openen en te zien dat het rustig is als de boel stil staat en brandschoon. Maar ook, dat dat genot slechts een klein onderdeel uitmaakt van de uiteindelijke bedoeling van die auto. Want dat is toch wel, het met genoegen gebruiken, er prettig in rijden en allerlei ervaringen opdoen.

En tja.... heel soms is 'even stilstaan en de motorkap openen en er een frisse wind door laten waaien' inderdaad precies wat er nodig is om een oververhit rakende motor (en bestuurder) af te koelen.
Maar dat is niet altijd en voor ieder probleem het geval.

Mijn punt  is, vanuit mijn expertise, dat als het mechaniek structureel misbruikt wordt en het normale onderhoud structureel wordt verwaarloosd...... alleen de motorkap openen en naar binnen kijken niet genoeg is om veel rijdend plezier van je wagentje te hebben.

En, om de auto analogie nog maar even wat verder door te voeren.

  • Bijzonder veel mensen die (nog) wel het gevoel hebben vooruit te komen in het leven, schakelen massaal vaak te laat (op een te hoog toerental) en te vlug-zonder-de-koppeling-voldoende-in-te-trappen, waardoor de versnellingsbak veel sneller slijt dan nodig is.
  • Echter, bijna alle mensen die het leven als behoorlijk negatief ervaren, hebben van hun instructeurs geleerd dat je bij vertrek 's ochtends de versnelling in zijn achteruit moet zetten en dan via het achterraam ( in een ongemakkelijke houding die je niet lang vol kunt houden) en via de spiegels kunt zien waar je naartoe gaat. Zij vragen zich af waarom het onder de motorkap altijd zo gierend onrustig is (behalve als ze helemaal niks doen en stil staan) en waarom het leven zo'n eeuwige oncomfortabele worsteling is....
Tja, ik blijf dus wel bij mijn stellingen van de vorige blog post, vandaag met een diepere laag van begrip en nuance.

  • Het begrip/bewustzijn vergroten over de natuurlijke logische bedoeling(en) en functies en richting ergens van, 
  • daarmee in lijn handelen ( in zowel het gebruik als het onderhoud) , 
  • wat ook betekent voldoende ruimte geven aan transformatie processen om volledig plaats te kunnen vinden......
....... lijkt mij een buitengewoon zinvol begin.  (Ja, ook als bijna niemand die je kent dat doet)

Dat daar regelmatig motorkappen bij geopend dienen te worden, als ondersteunend in dat proces, ligt voor de hand......gezien de functie van zowel de motor als de kap.

Dat het dan mogelijk een bijzonder aanbevelenswaardig idee is om ook je rij-stijl (gedrag) eens te bekijken en waar nodig aan te passen om onnodige slijtage, dure reparaties en nare ongelukken te voorkomen...
Dat is natuurlijk niet iets wat je van je welwillende onderhoudsmonteur wil horen. Waar denkt hij/zij zich nou eigenlijk mee te moeten bemoeien? Met hoe jij je autootje gebruikt (godbetert).. dat is toch helemaal jouw eigen zaak!
Want jouw rijstijl ( zeker als je eigenlijk precies doet wat iedereen die jij kent doet) .... die is natuurlijk prima en daar is 'helemaal niks mis mee'.... dus dat kan uiteraard nooit de oorzaak zijn van mechanische defecten of de ongelukken die zich om je heen voltrekken.

De rijstijl van anderen op jouw weg... tja, die laat wel te wensen over... maar de jouwe.....?

Ach ja......

En natuurlijk heb ik het hier over de energetische en dus onzichtbare/abstracte equivalenten ervan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten