donderdag 9 juni 2016

welk model?


Het vergelijken van je geloof-systeem met een automobiel, levert me veel plezier op.
Het past zo goed op elkaar!

Neem nou de vele verschillende modellen die er zijn.

In de autowereld kijken we er helemaal niet vreemd van op dat er ieder jaar nieuwe geavanceerdere modellen van de band rollen die gebruik maken van de nieuwste inzichten rond veiligheid, duurzaamheid, rijcomfort en navigatiegemak.

Het ene merk legt de nadruk op aspect X, de ander op aspect Y en daarna is het een kwestie van persoonlijke voorkeuren en omstandigheden om het karretje dat het best bij jouw wensen past te kiezen (of zelfs custom-made samen te laten stellen).

In de wereld van de auto's vinden we het zeer normaal dat die vrije keus er is en kegelen we elkaar zelden van de weg uitsluitend vanwege het model auto dat ieder verkiest te besturen. Het model dat we besturen regelt doorgaans ook niet wie er voorrang heeft in het verkeer.
We hebben wel agressieve neigingen in het verkeer, maar zelden vallen we elkaar aan op het model zelf.

Opvallend is dat we die (agressieve) neiging wel bijzonder sterk hebben als het om persoonlijke geloof-systemen gaat. 
  • Mijn geloof slurpt meer brandstof, heeft meer PK, maakt meer lawaai dan de jouwe en dus heb ik voorrang, zowel op de weg als in de rij bij het tankstation.
  • Mijn geloof is ouder, een klassiek model waar generaties al mee getoerd hebben. Van historisch belang. Perfect in originele staat. Volkomen onnodig om daar iets meer aan te veranderden of te moderniseren. De mijne moet maar het beste blijven zoals het is. En al die moderne nieuwerwetsigheid... wat een onzin. 
  • Mijn merk is het beste merk van de hele wereld..... iedereen moet in dat merk en type rondrijden. Alleen dan wordt de wereld een beter georganiseerde plek.
Top-gear talk

In de communicatie over automodellen zijn er vaak de ' specificatie'-gesprekken (vooral te observeren als er mannen bij het gesprek betrokken zijn. Mannen hebben door de bank genomen meer interesse in specificatie-gesprekken, of dat nou om computers, muziekinstrumenten, treintje, vliegtuigen, postzegels, bloemen en planten of exotische dieren gaat)
Het beschrijft wat het besproken model allemaal heeft en allemaal kan.
Ik ben er niet zo in thuis maar de gesprekspartners knikken elkaar meestal geestdriftig toe, gegevens en feiten over diverse systemen uitwisselend:
- x paardenkracht
- y versnellingen
- z liter motorinhoud
- zoveel cilinders
- zoveel wiel-aangedreven
- zoveel seconden van 0 tot 100
- zoveel liter inhoud in de kofferbak
- maximum snelheid
- zoveel kilometer per liter brandstof
- aanschafprijs nieuw en tweedehands
etc.etc.etc.

Dit 'spervuur' van feiten over specificaties van diverse merken en modellen kan de gesprekspartners urenlang met een lichte opgewondenheid in de luie stoel amuseren. Hetzij om zelf actief aan deel te nemen, hetzij om op t.v. naar te kijken.

Is het je ooit opgevallen hoe er in dergelijke t.v. programma's wel in auto's word gereden en er verslag wordt gedaan van beenruimte en hoofdruimte en zitcomfort, maar dat dit buitengewoon zelden plaatsvindt onder "de veel voorkomende 'normale' omstandigheden" van de dagelijkse dag (een drukke route waar je de weg niet kent en toch op tijd aan wilt komen, een flinke hoosbui met windvlagen, boodschappen doen en inparkeren op een veel te drukke parkeerplaats, in de file staan, twee jengelende kinderen op de achterbank, .......)

Enfin.....we doen iets soortgelijks in de communicatie over onze geloof-systemen.
We maken er een feitenverzameling van over wat het allemaal heeft en wat het theoretisch kan en tonen bij voorkeur hoe ideaal het karretje is onder een stralende zon op een schitterend geasfalteerde kronkelweg zonder zijwegen met niemand anders op de weg. We maken er trots foto's van als het er ergens mooi bij staat.
Over hoe het geloofsysteem zich gedraagt onder meer uitdagende omstandigheden.... houden we voornamelijk onze mond. Over hoe we het daadwerkelijk gebruik ervan beleven (zeker als dat te wensen overlaat), zeggen we niet zoveel. O ja en als we er iets over zeggen, ligt het ongemak dat we ervaren natuurlijk wel aan het ontwerp.

En als iemand het over onze eigen rijstijl durft te hebben, over hoe we door de dagelijkse dag manoeuvreren gezeten in ons eigen geloof-systeem (zeker als ons eigen gedrag als mogelijk oorzaak wordt aangewezen voor enig ongemak in de rijervaring)... nou, berg je dan maar.
  • Als het iemand opvalt dat je wel trots verkondigt dat je geloof-systeem een ultra-modern navigatiesysteem heeft, maar dat je in de praktijk meestal te laat bent en regelmatig verdwaalt... 
  • Als het iemand opvalt hoe trots je bent op je klassieke geloofsysteem in originele staat, maar je er nooit zelf echt in ziet rijden (of alleen op zondag, naar de kerk in je mooiste outfit).....
  • Als iemand er een vraag over stelt hoe het toch kan dat jij meldt dat het zo fijn is dat je geloofsysteem kan accelereren van stilstand tot maximum snelheid in 20 seconden, maar dat hij nooit ergens anders wordt gezien dan op de oprit, op de handrem......
  • etc.


Of neem de talloze functies die er binnen de functie 'een automobiel' zijn.

De kans is groot dat je auto-mobiele invloedrijke voorbeelden uit de generaties voor jou, die in directe invloed op jouw automobiel gebruik hebben ( je ouders, bij wie je passagier was, je rij-instructeur, bij wie je de kneepjes leerde van zelf besturen) jou niets* verteld noch voorgedaan hebben, over:
  • de omgang met de elektrische afstelling van een bestuurdersstoel met verwarming, 
  • het rijden met cruisecontrol, 
  • het navigeren met hulp van een navigatiesysteem, 
  • hands free mobiel bellen
    (* simpelweg omdat het niet in beeld was, nog niet geïmplementeerd in de gangbare modellen)
Maar.....tegen de tijd dat je merkt dat jouw karretje ermee uitgerust is en je de voordelen ervan inziet, ga je die functies wel degelijk (dagelijks) toepassen.

We omarmen nieuwe functies dus wel bij auto's.

Hoewel ik in auto-gesprekken regelmatig mensen gepassioneerd heb horen verkondigen:
  • Automatische versnellingsbak? Voor watjes!
  • Cruise-controll? Ben je mal, de controle uit handen geven?!
  • Navigatiesysteem? Een kaart en de borden kunnen lezen, dat is je ware!
  • Sensoren of een camera voor achteruit inparkeren? Tgggggg, dat is echt iets voor vrouwen/mietjes.......!
  • Stuurbekrachtiging op een personenwagen? Nou ja zeg......als het nou een truck was...OK....
In die moderne nieuwe auto-functionaliteiten willen we ons best zelf in verdiepen, zelfs als er wat sociale tegenwind waait. 

Maar met geloof-systemen schrikken we er enorm van terug als we over functionaliteiten lijken te beschikken die ons niet zijn voorgedaan door onze voorbeelden.
Ook al zijn we er best wel een beetje nieuwsgierig naar hoe de rij-beleving (leef-beleving) zou zijn als we die ingebouwde functies wel zouden activeren en gebruiken, we schakelen ze liever uit, een paar jaar nadat we ' van de band gerold zijn' omdat.... tja......onze voorbeelden niet hartelijk het verkennen van het gebruik van deze ' nieuwerwetse fratsen' verwelkomden......?

Helderhorend, helderziend, helder(in)voelend, helderwetend, ultra-sensitief, turbo denkkracht, turbo verbeeldingskracht?

De kans is groot dat er al decennialang modellen van de band rollen die over deze ingebouwde functionaliteiten beschikken.  (Google maar eens op indigo volwassenen)
Functies die de rij-ervaring (leef-ervaring) enorm kunnen verbeteren, versoepelen, versimpelen, voor zowel de bestuurder, passagiers als andere verkeersdeelnemers.
Maar ze worden niet als 'normaal' gelabeld in het overkoepelde geloof-systeem van de sociale verkeersregels (conform de ' norm') maar para-normaal. Ze worden niet als nuttig beschouwd om daadwerkelijk in je dagelijkse dag actief te implementeren ( maar juist als ' gevaarlijk/ afwijkend' of eenvoudigweg van mindere kwaliteit dan alles wat je zelf 'handmatig' kan besturen/met je eigen ogen kunt zien).

Tja..... 

De meeste mensen kunnen zich nu het autorijden zonder het regelmatige gebruik van een navigatiesysteem niet meer voorstellen. Zooooo gemakkelijk ( en nooit meer ruzie met de handmatige kaartlezer)
Maar kijken die mensen nooit meer door hun vooruit naar buiten? Is de TomTom nu hun (hele) wereld?
Kijken ze nooit meer op een kaart?
Wijken ze nooit af van wat ' die stem' als suggestie aandraagt?
Houden ze op met zelf reisbestemmingen kiezen?
Nee toch......?

Wat denk jij Z11?
Heb jij functies 'aan boord' die je hebt afgeschakeld?
Ben je er wel nieuwsgierig naar hoe je beleving zou zijn als je het gebruik ervan toch eens ging verkennen?
Baas in eigen geloof-systeem, bestuurder van je eigen coconnetje?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten