vrijdag 12 februari 2016

e-leven

















Vaak vind ik mooie wijze toevalligheidjes (?) in woorden, in taal.
Dit blog is helemaal gewijd aan het Z11, in woord, beeld, getal en beleving. Het beperkt zich niet tot de Nederlandse taal en cultuur maar probeert juist extra dimensies die het leven biedt in beeld te brengen.

Vandaag belicht ik het Engelse woord voor het getal 11, met mijn Nederlandse ogen.

Elf in het Engels is eleven.
"He, da's leuk.... de Engelsen hebben het Nederlandse woord 'leven' erin verwerkt!"

Met plezier vraag ik me af waarom ze nou juist dit getal het e-leven hebben genoemd.....

Ik ga wat soortgelijke varianten af of te zien of ik een taalkundige aanwijzing krijg:
- e-cigarette
- e-bike
- e-mail

"Aha, het staat voor elektronisch. Het elektronische leven!"

Ik schiet in de lach. Want ja, als je in de moderne wereld om je heen kijkt dan valt wel op dat gemeenschapszin en verbondenheid met anderen zich geƫvolueerd heeft in enkele jaren tot een elektronisch leven: smartphones, tablets, computers, televisie.... twitter, facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram... worden door velen gezien (blijkend uit het gedrag) als het cement dat ons met elkaar verbindt en waarmee we accuraat en snel van het leven op de hoogte worden gebracht.

Als adviseur duurzame gemeenschapsontwikkeling denk ik daar zo het mijne van, omdat ik van nabij meemaak welke (verwoestende, is het woord dat in mij opkomt) invloed langdurig en hoog frequent gebruik van elektronische gadgets heeft op je energie-huishouding, de ontwikkeling van je moreel kompas en daarmee je 'gezonde verstand', de kwaliteit van je keuzes en daarmee de kwaliteit van jou en andermans leven.

Omdat ik ook wel besef dat de Engelsen het woord eleven hebben gekozen voor 11, lang voordat de televisie en de computer hun intrede in onze huizen en harten deden, vermoed ik dus toch dat de e- voor iets anders staat.

Onmiddellijk zie ik het. Het staat voor energy, voor energie!
De Engelsen waren zo slim om te zien dat de elf het energie-leven representeert: dat wat aan de basis ligt van het samenleven als een zinvolle waardevolle eenheid, de basis voor evolutie in de samengestelde meerwaarde(n)!

Emotion is immers energy in motion.
En zonder (levens-) energie die ergens doorheen stroom en getransformeerd wordt ( via een of andere vorm van bewust of onbewuste inspanning) in iets anders maakt duurzame ontwikkeling (eerst naar 'goed' en dan zelf naar ' nog beter' (naar mijn idee) maar bar weinig kans.

Wat denk jij ervan? Vind jij dit Z11 ook zo'n fraaie internationale woordspeling?

(-:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten