maandag 8 februari 2016

gezichtpunt verplaatsen

















In het blog stukje van vrijdag introduceerde ik verschillende gezichtspunten die je in je Z11 kunt in nemen in het deelverzamelingenmodel.

Mocht je de voordelen inzien van het opereren vanuit een ' hoger' kijkpunt; hoger als in, de vakken die de betere opties voor meerdere partijen bevatten, dan wil je wellicht weten hoe je dat kan doen.

Er is een manier om je gezichtspunt te verplaatsen, waarbij je niet eens hoeft te weten op welke positie je begint of je af hoeft te vragen hoe je daar terecht kwam en wat je bezielde om daar (zo lang, wellicht) vandaan te opereren.

Iedere verplaatsing in je belevingswereld gaat met het verplaatsen van je aandacht.
Door je bewustzijn ergens anders op richten, neem je een andere positie in je Z11 in en zie je dingen anders en, komen andere mogelijkheden in beeld.

Hier is nogmaals het plaatje van gezichtspunten in de verschillende velden:



Ongeacht waar je begint, als je het volgende 'doet' kom je vanZ11 ergens in de buurt van gezichtpunt 7 uit.

  1. Je neemt de beslissing dat je dit gezichtpunt los wilt laten en betere opties wilt kunnen zien, beter voor iedere betrokkene.
  2. Dan concentreer je je op 1 mogelijkheid die je altijd bij de hand hebt, waar je niemands toestemming of coöperatie bij nodig hebt, geen enkel beroep doet op hulpmiddelen die iemand ook maar iets kosten en die zich altijd in het veld van de hoogste mogelijkheden bevindt.
  3. Als je er bent, verken je de mogelijkheden in dit veld
In meer detail:
Een hele populaire optie om voor te kiezen is 'de mogelijkheid om adem te halen'. Het is de basis van een heleboel meditatie-technieken. Vandaar dat ik in het volgende plaatje de traditionele meditatiehouding heb gebruikt om te illustreren wat er gebeurt. Het aannemen van deze houding is (wat mij betreft) een optie, waar je voor kunt kiezen als je je daar prettig bij voelt, die (in mijn ervaring) niet noodzakelijk is. 

Het kan ook bijvoorbeeld de optie zijn om:
  •  rustig heen en weer te wiegen
  • een wijsje te neuriën (of te zingen)
  • te lopen (of te dansen) 
Zolang je dit maar doet zonder een heel specifiek doel te willen nastreven of vermijden (door iemand in je buurt leuk of juist gek gevonden te worden bijvoorbeeld).
Waarom?
Het is namelijk de bedoeling dat je alle mogelijkheden die je ziet rustig langs je heen laat glijden en je aandacht met geen enkele mogelijkheid op je pad verbindt, tot het moment dat je weet, voelt, gewaar bent, dat je bent waar je wezen wilt, in het veld van de vreugdevolle mogelijkheden.




Ongeacht waar je begint, in het zwartste deel van jezelf of al dichter bij de 'bestemming'( het veld van de vreugdevolle mogelijkheden), het is een ' reis' door je belevingswereld die jouw aandacht langs allerlei mogelijkheden op je weg voert.

Hoe dichter je bij het zwarte gebied achterin je belevingswereld bent, hoe turbulenter je gevoelswereld aanvoelt, omdat je gevoel simpelweg een indicator is over de kwaliteit van de mogelijkheden waar je direct door omringt bent, gezien vanaf je huidige gezichtspunt in je belevingswereld.
(Wellicht ten overvloede, dit zegt dus heel weinig over wat er' is' in je buitenwereld realiteit. Dat jij je buitenwereld realiteit als volkomen zonder kansrijke vredige harmonieuze mooie mogelijkheden om volop van te genieten beschouwd, zegt vele malen meer over welk deel van je belevingswereld jouw actieve aandacht krijgt dan over de intrinsieke aard van die werkelijkheid)
Als er op die ' mentale positie' alleen maar mogelijkheden voor je geestesoog verschijnen die toch wel een heleboel nadelen met zich meebrengen en niet uitgekristalliseerd zijn, of (nog) niet helder genoeg, dan voel je dit. Je merkt het ook aan de aard van de gedachten die voorbij komen; verwarrend, gemengde berichten over 'goed' en ' fout', een heel koor aan stemmen die zich ermee bemoeit en hun belangen verwoord.

Laat dat gewoon gebeuren, wetend dat je (op hoog tempo) onderweg bent naar een betere plek, wetend dat die berichten daar zijn  (zelfs waar zijn, in die zin dat de boodschappen die ze uitzenden precies en echt heel accuraat aangeven waarom deze mogelijkheid zich niet in het veld van de hoogste keuzes zit*) om je te laten weten dat er, hier en nu, betere mogelijkheden voor je beschikbaar zijn.
*Ik ben hiermee een mening toegedaan, gebaseerd op mijn eigen ervaringen, die haaks staat op de gangbare ( spirituele) visie over de werking van het verstand en de mate waarin je informatie die op je innerlijke netvlies vanuit je belevingswereld komt, kunt geloven.
In de  meeste spirituele literatuur krijgt het verstand (the mind) de zwarte piet toegespeeld als notoire leugenaar die je vooral nooit moet geloven en altijd afstand van moet nemen.
Wat mij betreft is dat geen wonder dat dat een totale 'mission impossible' oplevert voor wie zich graag op een natuurlijke manier vreugdevol wil voelen in zichzelf en de wereld. Actief afstand nemen van het gezond gebruik van je verstand, is voor zover ik kan zien een mogelijkheid die zich in het zwarte gebied bevindt, het veld van de schadelijke mogelijkheden, zowel voor jezelf als alle anderen die betrokken zijn bij de effecten van jouw keuzes.
Door simpelweg je ademhaling te volgen en je volle aandacht te geven ( of als je iets wil 'doen', tel je ademhalingen zonder de aard van je ademhaling actief te beïnvloeden en begin dan opnieuw bij 1) arriveer je (als je niet halverweg bent gestopt natuurlijk om veel aandacht te geven aan mogelijkheden die zich onderweg aan je hebben gepresenteerd, hoe onprettig dan ook) vanzelf in het veld waar je wilde zijn.

Je voelt je rustig, stabiel, moet misschien zelfs lachen en je geest is helder en rustig. Kenmerken dat je 'er bent'. Maar laat dat niet het eindpunt van je reis zijn voordat je hebt verkent wat hier te beleven valt en... wat je keus is om je energie en tijd in te gaan investeren.

Hoe prettig en verfrissend een kalme geest ook is, geen kennis nemen van de goede mogelijkheden die nu binnen je bereik liggen en er niet eentje uit selecteren maar weer terug gaan naar waar je mee bezig was, hoe je ermee bezig was, dan ben je zo weer terug bij ' af'.

Dus je blijft me je aandacht in dit veld. Dan komen er gedachten in je op. Ideeën, suggesties, opties, mogelijkheden en die laat je nu tot je verbeelding spreken met je volle aandacht. Gewoon doorademend, rustig stilstaand of stil zittend, met je volle aandacht. Je proeft de opties die je voorgelegd worden en merkt dat het 'water je in de mond loopt' van al dat moois. Een overvloed aan hoog kwaliteits- opties, zalig.

Wil je echt de allerbeste, degene die je het minste moeite kost met het maximale resultaat bijvoorbeeld?
Vraag het jeZ11 af:" Wat is de beste optie in dit veld die me de minste moeite kost?"

Het is alsof je een filter op computer zoekresultaten zet en voila.... de allerbeste staat pal voor je neus.

Dat is bij mij altijd het moment waarop ik meteen opveer en enorm zin heb om hier nu mee aan de slag te gaan. Het is de allerbeste optie in mijn beleving, altijd onmiddellijk toepasbaar, hier en nu en ik, begrijp en weet ook precies waarom het zo'n goede optie is. Alles wat ik ervoor nodig heb aan hulpmiddelen bevind zich binnen bereik en ik kan genieten van de activiteit.

Ik noem deze verplaatsingen in mijn belevingswereld trouwens geen meditatie. Ik noem het me-time. Volledige focus op de belevingswereld, los van alles... maar uiteindelijk daarmee juist in verbinding met alles.
Ik kan het iedereen aanraden en daarom heb ik mezelf ook maar tot ambassadeur van me-time gebombardeerd.

Zie mijn website als je er Z11 meer info over wilt lezen . ( veel in het Engels).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten