donderdag 14 april 2016

kiezen




Gisteren schreef ik iets waar ik vandaag een duidelijke nuance in wil aantekenen.

Ik schreef in de context van het blog stukje over het gebruiken van inzichten vanuit het achteraf gezien perspectief:

Trouwens.. gebruik " Ik wil daar graag even over nadenken" niet als een prettige escape methode om de hele keuze van je af te schuiven en nul verantwoordelijkheid voor de hele situatie te nemen, zou mijn aanbeveling zijn, of als poging om ontwikkelingen die je niet aanstaan te stoppen. Niet kiezen is energetisch ook kiezen (om het geheel en al aan een ander over te laten) en dat is geen voedend gedrag voor de ontwikkelingen op de langere termijn.
Voordat je op het idee komt dat ik hiermee zou kunnen bedoelen dat niet actief kiezen uit opties die je bekend zijn intrinsiek een slechte zaak is die de onderlinge betrekkingen (altijd) op de langere termijn schaadt, waardoor je (dus) tot de conclusie zou kunnen komen dat ik van mening ben dat het (altijd nog) 'beter' (verantwoordelijker) is om 'iets' te kiezen dan niet te stemmen, als dat van je gevraagd wordt....... dat ligt nogal ver af van hoe ik het bedoel.

De optie 'niet een keuze maken' (het 'wat') en het 'wel een keuze maken' kun je tegenkomen in ieder deelveld in het veld van de mogelijkheden. De woorden van de optie, op zichzelf beschouwt, zeggen daarmee nog buitengewoon weinig over het karakter van de transactie als je energetisch voor de optie kiest.

In mijn beleving is het wel zo dat alle opties die zich openbaren in het Harmoney-veld en intrinsiek op dat moment, in die situatie rekening houdend met alle variabelen van alle betrokkene, voor de korte en de lange termijn, ' voedend' zijn.
In mijn ervaring, als ' nu niet een keuze maken tussen de bekende opties' daar sterk naar voren komt, liggen er allerlei actieve voedende andere mogelijkheden vlak naast, die eigenlijk altijd te maken hebben met het verbeteren van de kwaliteit van het keuzeproces ( meestal simpelweg omdat er op dat moment geen optie op tafel ligt die recht doet aan sin x= 1 voor alle betrokkenen):

  • de vraag verhelderen, wat is nou eigenlijk de kern van de vraag?
  • meer onderzoek doen, er mist nog relevante informatie..... (over welk aspect, over welk thema dat gaat wordt daar altijd bij vermeldt, met suggesties waar dat te vinden is)
  • je eigen positie verhelderen aan de betrokkenen
  • er een nachtje over slapen..... (alle informatie is er al wel, maar is nog niet 'klaar' om door je bewustzijn verwerkt te worden)
  • een andere gerelateerde deel-keuze eerst maken, omdat er een logische verband rond de prioritering bij de situatie hoort.
  • etc.
Welke opties er zich in die situatie ook aandienen in het Harmoney-veld, ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat je je er vreugdevol over voelt, vertrouwen in hebt en ' weet' wat je dan te doen staat. Het past je en je ziet hoe het anderen ook past.

Voel je de vibraties door je systeem gieren die aangeven dat je weet dat je bezig bent uit twee kwaden te kiezen (zal ik mezelf tekort doen of toch liever een ander?)...... weet dan een ding, je hebt je aandacht niet gericht op opties in het Harmoney veld.

Hoeveel wortels zitten er aan jouw kiezen /keuzes? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten