zaterdag 28 mei 2016

fascinerend


Wat ik doe als ik met iemand aan het werk ben, is kort door de bocht goed samen te vatten als:"zijn of haar eigen innerlijke wijsheid aan henzelf terugkoppelen".

Hoewel dat een advies volgt dat hoog in de lijst van 'goede ideeën' staat van professionele adviseurs (het beste advies dat je kunt geven is het advies dat de opdrachtgever zelf heeft bedacht.....), is het fascinerend om te zien welke strategieën mensen gebruiken om hun eigen beste advies te torpederen.
En daarmee henZ11 en hun eigen levensgeluk.....

(O ja, en mij uiteraard tonen welke behandeling hun eigen innerlijke adviseur krijgt.....  Dat ligt vaak in de orde van ' niet op reageren(!)' , soms ook ' er vrij stevig tegenin gaan'. Gelukkig kan ik dat meestal wel goed en snel loslaten.)

Wanneer ik iets terug hoor dat er tegenin gaat, weerklinkt daarin eigenlijk altijd hoe enorm sterk de kracht van het groepsgeloof is.
Dat volgt een vrij consequent patroon:

  • (mij halverwege mijn verhaal onderbrekend.......)  "Ja, maar......" ( soms, eerst bevestigend dat het wel aantrekkelijk klinkt en dan...... )
  • "Het vanuit een andere invalshoek bekijken? Dat kan niet!" (stellig!)
  • "Iedereen in deze branche, sector, wereld, doet het namelijk zo." ( Gevolgd door een uitleg van hoe het nu gaat). " Dat hoort zo. Het is de standaard."
Als de sfeer van het gesprek het toelaat, kom ik dan als snel uit bij het verkennen van de vraag:
" Sinds wanneer is exact doen wat iedereen doet de aanbevolen weg om te gaan...zeker als...dat-wat-iedereen-doet...... (zo overduidelijk) niet de doelen realiseert waar JIJ echt warm voor loopt? Waar jij jouw invulling aan wilt geven, op een manier die bij jou en jouw omstandigheden passen?"

De energetische blokkade ligt in 9 van de 10 gevallen (lage inschatting :-) ) bij het besef dat er een andere zienswijze en daaruit voortvloeiende aanpak nodig is om de gewenste resultaten te bereiken, maar dat je daarmee openlijk en actief van de huidige norm af zult wijken......

Die andere zienswijze is er al..... daarover vertellen mensen met veel vuur en passie, zowel verbaal als non-verbaal. Er wordt zelfs al gespeeld met de daaruit voortvloeiende aanpak. (Waar denk je dat ik mijn informatie vandaan haal? Ik geef mijn zintuigen de kost als mensen ontspannen en lachend (samen) bezig zijn om hun unieke talenten tot uitdrukking te brengen!). Alleen..... de vruchten daarvan worden dan vervolgens vlug geaborteerd of als 'spel' en 'onzin' weg gecensureerd voor het oog van de buitenwereld.

Ja.. het is spel en ok..... sommige resultaten daarvan zijn inderdaad misschien het beste te kwalificeren als wankele stapstenen onderweg naar iets mooiers, beters. Maar onzin? Niet serieus van belang? Niet iets waar een ander ook maar enige waarde ( is dan meestal begrepen als 'geld') aan hecht?
Het zijn voor zover ik kan zien de enige 'resultaten;' die energetisch doordrenkt zijn van een heel speciaal spulletje...... levensvreugde en bruisende creativiteit.
Niet iets waar in de grote (boze) buitenwereld nou momenteel actief veel waarde aan wordt gehecht... ik weet het..... maar wel helend en.......nieuw (gezond) leven barend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten