woensdag 4 mei 2016

ingebouwde assistentie


Regelmatig borrelt er iets omhoog uit de diepe krochten van mijn herinnering dat een glimlach op mijn gezicht tovert, gewoon omdat het zo toepasselijk is in een andere context.

Vanmorgen: de MS Office assistent.
Verkrijgbaar in diverse verschijningsvormen zoals een toveraar, Einstein, een kat.....een paperclip met oogjes.

In de tijd dat 'we' overschakelden van behoorlijk stugge kantoorprogrammatuur naar programma's met WYSIWYG interfaces ( What You See Is What You Get... ) moesten we mentaal een behoorlijke omslag maken in de omgang met computersystemen.
Waar Word Perfect bijvoorbeeld haar beroemde 'onderwaterscherm' had en bediend werd met allerlei codes en toetscombinaties om zaken voor elkaar te krijgen, vroeg MS Word, met een hele visuele opzet, met vele 'knoppen' op het werkblad om een andere aanpak om teksten te verwerken, waar je wel even aan moest wennen, ook al was het uiteindelijk een stuk gemakkelijker.

Gelukkig kwam dit systeem met ingebouwde intuïtie (innerlijke leraar): de MS Office Assistent.

Die leraar observeerde wat jij als gebruiker aan het doen was, interpreteerde wat jij probeerde te bewerkstelligen en gaf (ongevraagd) advies over hoe je dat efficiënt in dit nieuw systeem zou kunnen aanpakken.
Hij ' popte' regelmatig 'op' met een aanwijzing.

Of je dit nou 'hinderlijk aanwezig' vond (en er geen aandacht aan besteedde, het stelselmatig weg klikte of de functie zelfs helemaal  uitschakelde) of 'prettig behulpzaam' en er wel een paar handigheidjes van hebt opgestoken..... tja.....
Maar hoe dan ook, het zat wel in het systeem en je zou er je voordeel mee kunnen doen om het systeem beter te leren kennen en te bedienen in lijn met de bedoeling om kantoorwerk efficiënter te kunnen doen, het maximale uit de programmatuur halen en er ondertussen plezier in te hebben.

Ik realiseerde me vanmorgen dit.
Stel nou eens dat de werking van het Universum inderdaad een systeem is, vergelijkbaar met een computersysteem.
Stel nou eens, dat er inderdaad een omschakeling plaatsvindt van 'gecodeerd tekst verwerken' a la Word Perfect, naar een WYSIWYG interface a la MS Word..... ( 'a shift in consciousness' wordt het vak genoemd, introductie jaar: 2012)
Beide systemen (de oude en de nieuwe) zijn in hun aard bedoeld om het leven prettig en simpel te maken, zodat je kunt genieten van het maken van mooie dingen van jouw gading. (Waar het programma zelf geen enkele voorkeur voor heeft).
Beide systemen hebben een ingebouwde help-functie (intuïtie), waarbij de oude versie sterk gecodeerd was en duidelijk verder op de achtergrond draaide, terwijl de nieuwe visueler, speelser, meer op de voorgrond, interactiever en duidelijker context gerelateerd opereert.

Zou ik dan in dat systeem de functie van Office Assistent hebben?
Een van de vele verschijningsvormen van de leraar-van-het-systeem die gevraagd en ongevraagd met praktische adviezen op de proppen komt over hoe je iets in het nieuwe systeem effectief en elegant kunt aanpakken?
Geheel passend binnen de context van wat je zegt te willen realiseren met het systeem....?
Het is zeker wat ik met de grootste passie en het meeste plezier doe. Dat schijnt nogal een belangrijke aanwijzing te zijn als je wilt weten wat je oorspronkelijke functie binnen het geheel is.....

Extra aanwijzingen....
Wat ik te berde breng wordt ook duidelijk vaak:
  • niet eens gelezen
  • niet begrepen
  • snel weg geklikt
  • niet naar gehandeld
De vraag is dan.... als ik inderdaad ' in het leven geroepen ben' om deze functie te vervullen.....en ik er soms even stevig van baal dat er zo weinig actief met mijn suggesties gedaan wordt....
Is het dan zinvol om iets anders te gaan doen? (nee toch, dit is wat ik ' ben' binnen het geheel, mijn unieke taak binnen het systeem, waar ik ook goed in ben, alle specifieke kennis en vaardigheden voor in huis heb.)

Hoe kan ik dan het beste omgaan met de wat-heeft-het-voor-een-zin-als-het-toch-steeds-weggeklikt-wordt sentimenten? 
Misschien zelf maar weer eens F1-indrukken en de hulp-teksten die hierop betrekking hebben bestuderen?
Mijn ' eigen'  context gerelateerde Office Assistent voor Office Assistenten zou ook heel welkom zijn.
(Ik denk dat ik de kat-vorm dan kies, als ik haar mag customizen ;-) )






Geen opmerkingen:

Een reactie posten