zondag 29 mei 2016

spiritueel


Hoewel ik bijzonder geïnteresseerd ben in het toepassen van esoterische inzichten, heb ik er moeite mee om het woord ' spiritueel' aan mij te verbinden... .
Opvallend, want esoterie en spiritueel lijken hand in hand te gaan... heb je het over de een, dan is de ander zelden ver weg.

Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het woord spiritueel een lading, een invulling heeft gekregen waar ik me niet zo erg in kan vinden.

Als ik hier even een bijzonder ongenuanceerde opsomming maak van zaken die ik met de gangbare invulling van  'spiritueel' in verband breng dan is het:

  • zweverig (de wens om inzichten zelf te willen kunnen toetsen, meten, ervaren.. verbinden aan reële, reproduceerbare waarnemingen is daarbij niet zo welkom... je 'moet' daar immers ' los' van komen....)
  • interessant doenerig, alternatief willen zijn om het alternatief willen zijn, hoe 'gekker' hoe mooier, hoe minder zinvol/nuttig iets is, hoe onbegrijpelijker om te volgen... hoe beter de spirituele kwaliteit....
  • vooral praten en stilzitten ( in je vrije tijd)...weinig echt ermee doen (in alle aspecten van het dagelijks leven)
  • gericht op de verkoop van producten ( budhabeeldjes, kralenkettingen, kristallen, dromenvangers, kleurrijke gewaden.......of ( dure en ver weg) retraites: yoga, meditatie)
  • gericht op het uitschakelen van je verstand.... (mind = bad)
  • en zodra het een georganiseerd religieus tintje krijgt, met bijeenkomsten en leiders die de groep vertelt wat we ' nu allemaal met zijn allen' (moeten) gaan doen', begint het mij nog meer te benauwen.
Spiritueel, begrepen als: in de ban van een spirit (hogere geest), geheel los van onze aardse beslommeringen, die er bijzonder onbegrijpelijke methoden op nahoudt en die je alleen kunt doorgronden als je je ook helemaal los maakt van iedere vorm van nuchterheid, helderheid, individualiteit, redelijkheid en logica..... dus.

Met alle respect voor wie zich daar thuis en geheel senang bij voelt..... ik dus niet.
Ik voel dat hele wezenlijk aspecten van mijn zijn daarin niet tot uitdrukking kunnen komen en zelfs actief niet welkom zijn.

Gisteren keek ik opeens onder een andere hoek tegen het woord spiritueel aan en zag hoe ik mij daar wel helemaal bij thuis voel. Hoe het past bij mijn interpretatie van de esoteriche inzichten en mijn ervaringen met het in de praktijk brengen ervan.

Wat nou als het woord niet alleen verwijst naar het ongrijpbare/lastig te duiden spirit?
Wat nou als het een samentrekking is van twee behoorlijk concrete woorden, die zijn samengesmolten tot een nieuw idee.:

het woord: spiraal 
en 
het woord: ritueel

Ha, daar kan ik dan opeens wel wat mee.

Een spiraalbeweging gaat over groei, over wervelen, over eenzelfde type vorm in cycli doen groeien, zodat iedere cyclus toch weer net even anders is ..... . Het gaat over 'spel' over ' nieuw', over niet-rechtlijnig vooruit gaan ( in een vorm die uiteindelijk toch een bijzonder consistent patroon te zien geeft)  Een beweging die zich oneindig kan herhalen, van binnenuit ontstaat, oneindig kan groeien en (zichzelf) omarmende kwaliteiten heeft.
Kortom.... een woord dat de yin energie en haar functie in het leven aardig goed treft.

Een ritueel gaat over een vaste reeks handelingen die structuur bieden, met (vooraf) afgesproken regels waar je even bij stil moet staan om ze ook zo uit te voeren en waar je even je volle focus en aandacht bij nodig hebt. Kortom... een woord dat de yang-energie en zijn functie in het leven aardig goed treft.

De twee nu samengesmolten.... energetische/genetische eigenschappen van vader Ritueel en moeder Spiraal vreugdevol  in elkaar opgaand in een nieuw idee: spiritueel.

Ja, zo gezien ben ik heel spiritueel, ben ik duidelijk onderdeel van dat idee, op die manier gezien.
Ik spiraal (groei cyclisch en gestaag) in wat ik 'play' noem, waarin ik losjes en nieuwsgierig meebeweeg met zich steeds uitbreidende mogelijkheden, die ik omarm en ermee speel.
Maar ook met het ritueel van dagelijkse periodes van 'me-time' , de reguliere pauzes om even serieus stil te staan en de opgedane indrukken (in een structuur) te verwerken met volle aandacht daarvoor.

Seriously playful dus, al jarenlang mijn motto op mijn website.
Waar yin en yang energieën samengebracht elkaar versterken en beiden mogen doen waar ze goed in zijn, omdat ik nu van mijn leven een tijd heb gemaakt waarin ze (soms alleen en regelmatig samen), zich beiden volledig in al hun veelzijdige aspecten van (co-)creatie mogen uitdrukken, in mij, via mij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten