zaterdag 19 maart 2016

de meta-vergelijking


Veel mensen die zich geroepen voelen om iets uit te leggen over esoterische principes, maken graag en veel gebruik van vergelijkingen.

Een analogie is kennelijk een probaat middel om iets onbekends op iets bekends aan te laten sluiten.

Na het schrijven van mijn vorige blog post kreeg ik zin om mijn kennis over wiskundige vergelijkingen eens wat af te stoffen. VWO eindexamen Wiskunde -A was de laatste gelegenheid waar ik me actief hiermee bezig had gehouden en dat is nu zo'n 26 jaar geleden. Dan is een geen sprake van een minuscuul stoflaagje, maar van regelrechte stofnesten!

Al heel vlug, begon ik wat ik las over wiskundige vergelijkingen met totaal andere ogen te zien:.
Weliswaar mijn eigen ogen, maar dan wel 26 jaar levenservaring verder, met bakken vol recente en nieuw verworven kennis over esoterie en de dynamiek van menselijke relaties en een passie voor mooie voorbeelden om daarover iets uit te kunnen leggen......

In korte tijd stroomde ik vol met ideeën over hoe ik dit in detail uit zou kunnen werken. 
De meta-vergelijking!
De vergelijking die over de vergelijking gaat.
De taalkundige vergelijking van de-wiskundige-vergelijking met levensprocessen als voorbeeld voor praktische en nuchtereesoterie  (echt waar :-) )

Met een grote recalcitrante glimlach op mijn gezicht, want...... hoewel de meeste spiritueel getinte literatuur een kei is in het geven van tegengestelde adviezen, is ' men' toch wel vrij eensgezind over een ding: het maken van vergelijkingen ligt aan de basis van ons lijden. Wie zijn bestaan wat lichter en luchtiger wil maken zou er dus goed aan doen (altijd) alles wat op een vergelijking lijkt te schrappen van zijn zielevoedsel menu.

Groot fan als ik er rondloop van het onderzoeken of een ' nooit' of een ' altijd' in het collectieve geloofssysteem wellicht toch ergens zinvolle uitzonderingen kent.... ben ik er weer een vrachtje lood op het spoor dat in mijn voorstellingsvermogen al fonkelt als goud, alleen nog alchemistisch omgesmolten en bewerkt dient te worden. Cool!

( De eerste zin van dit blog stukje is natuurlijk al een veeg teken in de richting dat de meeste leraren van esoterische principes hun eigen advies t.o.v. 'vergelijken' graag en veel in de wind slaan......)
Het is ook mijn inschatting, gezien de vele (mooie) verbanden die ik op het spoor kwam, het vele materiaal dat in luttele uren binnenstroomde, dat dit thema over meerdere blog posts uitgesmeerd gaat worden.

Daarmee is het niet alleen de meta-vergelijking, maar mogelijk ook een mega-vergelijking.

Een voorproefje?
Ik vond dit blogstukje van een collega blogger die ook een wiskundige invalshoek blogde over vergelijkingen die het hart aangaan.
Wel in het Engels, maar volgens mij goed te volgen.

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten