donderdag 24 maart 2016

meta-vergelijking.... de waarden van ME(10)



In direct vervolg op de vorige post een fraaie constatering.

Zelfs als je met twee soorten maten meet, zijn er momenten waarop je tot hele mooie hele uitkomsten komt.
Zonder geneuzel achter de komma, in beide systemen.

Dus, de Engelsen gebruiken nog altijd graag ' inches' en ' feet' binnen de eigen geledingen, ook al is internationaal afgesproken dat ' meters' en 'centimeters' de meetkundige universeel gebruikte standaard is.
Fijn voor o.a. de Nederlanders die hier al het meest bekend mee waren ( ook als zijn velen van ons nog steeds wel bekend met een meetkundig dialect met 'ons' en 'pond').
Bijna geen Nederlander kan met inches en feet goed overweg en rekent het om.

Dus, de Engelsen gebruiken Engels als afgesproken eenheidssysteem  in symbolische uitdrukking van gevoelens en gedachten (dat ook nog eens tot internationale eenheidscodering in de Westerse wereld is verheven) en de Nederlanders, Nederlands.
Bijna geen Engelsman kan met onze woorden soepel overweg en, omdat wij allemaal zo goed Engels kunnen en die standaardtaal op school leren en via de media overal meekrijgen, is dat al snel de gebruikte taal.

OK... ik observeer nu dat in beide taalsystemen er toch waarden zijn die weliswaar een heel andere absolute waarden betekenen ( van een totaal andere absolute orde zijn), maar toch verrassend mooi precies uitkomen en, in dit geval ook nog eens precies passen bij iets wat de wetenschap hoog in het vaandel heeft en (mijn invulling van) esoterische beginsels.

Klaar?

Houd je vast, hier komt 'ie.

Ik doe een hoop moeite op dit blog om te laten zien dat dynamisch stelseldenken loont, voor zowel individu als deelgroepering als, uiteindelijk de ontwikkeling van de mensheid als geheel en dat iedere verbijzondering van het grote collectief (een individu en elke groep) uitdrukking geeft aan een variant van sin x = 1 wat ook het eindig aantal mogelijkheden weergeeft van de functie die het totaal beschrijft: sin x = 1
( (mijn) esoterische inzichten in wiskundige formule verwoord)

Mooi.

Nu kunnen de Engelsen op enig moment de vergelijking opstellen:

ME10 = WE10.

Dat is een vergelijking die zich esoterisch goed laat versimpelen.

'me' is een uitdrukking van het individuele zelf, ofwel een pure sin x = 1
'we' is een uitdrukking van het stelsel waartoe het individuele zelf behoort, ofwel een pure sin x = 1

(sin x = 1) x 10 = (sin x = 1) x 10

Dat kan simpeler, beide zijden zijn eenvoudig door 10 te delen

(sin x = 1) x 1 = (sin x = 1) x 1

Delen door 1 handhaaft dezelfde waarde, dus is ook geldig:

(sin x= 1) = (sin x = 1)

Verder versimpelt: sin x = 1...... 1 = 1

Terug naar de originele stelling: de individuele uitdrukking van het zelf is gelijk aan de uitdrukking van het stelsel.
(Jezus had daar ooit een mooie quote over in de bijbel, vrij algemeen toch beschouwd als een behoorlijk gezaghebbende leraar in de wereld van de spiritualiteit)

Ik beloofde nog meer. Een mooie synchroniciteit tussen de twee stelsels Engels en Nederlands ( of moet ik zelfs zeggen, tussen de vier stelsels: Engels, Nederlands, wetenschap en spiritualiteit) ....?

ME10 = WE10 nu geheel taalkundig in het Engels uitgeschreven:

ME(TEN) = WE(TEN)

Dat herkent iedere Nederlander onmiddellijk en pleit voor het gebruik van zowel een meetkundig instrument als het toepassen van verkregen relevante kennis.

Meten is weten.

I rest my case :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten