zaterdag 19 maart 2016

symbolen en context


Ik las net even de blog post van gisteren en was (weer eens) geïntrigeerd door het gebruik van alledaagse symbolen in een minder dan alledaagse context.

Het stukje aan het eind:
XI ( "iks- ie", de uitspraak van de letters in het Nederlands, klinkt als "Ik zie"
Z-11 (XI is het symbool in de Romeins cijfernotering voor 11)
de lol wel in van de mogelijkheid om het zo te bekijken!
.... voegde ik er vanochtend nog als extraatje aan toe.

Het was daar dat ik me afvroeg welke betekenissen er eigenlijk aan het symbool 'Z' verbonden zijn.
Wikipedia toont een boeiende lijst van mogelijkheden en benadrukt dat de betekenis  afhangt van de context.

Een kleine bloemlezing van de opties die ik in het verband van dit blog wel heel toepasselijk vindt:

  • , symbool voor de verzameling van gehele getallen
    (in de wiskunde.... en ik spreek ook graag over heelheid in deelverzamelingen)
  • z, de derde onbekende grootheid, bijvoorbeeld in vergelijkingen zoals 3x + 4y - z = 0
    (de in wiskunde... en ik maak ook graag vergelijkingen)
  • z-as, de derde as in een driedimensionaal coördinatenstelsel
    (in de wiskunde.... en ik leg ook graag de mogelijkheid voor om verdieping aan te brengen, een extra dimensie in je model van de wereld toe te passen zodat het minder ' vlak' is met de derde as van je 'zijn' - de ziel. ( naast de eerste en tweede assen: lichaam ( body) en geest (mind))
  • Z, symbool voor het Z-boson, een bepaald elementair deeltje
    (in de natuurkunde, de kwantumfysica, de wereld van de energie die de elementaire basis vormt van de wereld van materie, waar ik ook uit put)
  • Z, een bestandsformaat voor gecomprimeerde archieven
    (informatica..... ik werk graag met het archief van het collectief bewustzijn en ' pak graag gecomprimeerde bestanden die ik daarin vind weer uit)
  • Z, het zeilteken voor zeilboten van de vrijbuiterklasse
    (overig..... ik noem mezelf nogal eens een 'free spirit'. Het Nederlandse woord vrijbuiter is wel toepasselijk en ik ben dol op vaar-en zeilanalogieën.
  • Z, gebruikt om aan te duiden dat een tijd in UTC+0 (gecoördineerde standaardtijd) is genoteerd (overig...... ik mag graag spreken over het NU, wat een tijdsaanduiding is van +0 ( niet in de toekomst) en -0 ( niet in het verleden) en het enige punt in de tijd is waar je acties kunt coördineren) 
Conclusie:context is altijd noodzakelijk om een gegeven te kunnen duiden.

Of ,
(de context van dit blog stukje nog wat verder uitdiepend, net even anders geformuleerd:)

Een deeltje zien in relatie tot haar huidige context is altijd een goede 'Z' (zet).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten